Prontotour Yönetim Kurulu Başkanı Ali Onaran: Önce yakın mesafeler açılacak!

05 Mayıs 2020, 22:17
Salgın dönemi turizminin sıcak gündemini değerlendiren Prontotour Yönetim Kurulu Başkanı Ali Onaran, acentelerin yaşadığı iade sıkıntısından pandemi sonrası turizme kadar pek çok konuda TÜRSAB TV'ye önemli açıklamalar yaptı. Seyahatseverlerin başlangıçta daha uzak noktalara gitmeyeceğini söyleyen Onaran, "Hepimizin hemfikir olduğu konu önce yakın mesafeler dediğimiz destinasyonlar açılacak" dedi. İşte öne çıkanlar...

Türkiye ve dünyanın turizm gündemine dair en son gelişmeler, canlı bağlantılarla TÜRSAB Bilgi Teknolojileri ve Medya İletişimi Grup Başkanı Mesut Kanat’ın moderatörlüğündeki “Turizme Global Bakış” programında konuşuldu. Programın 3. bölümünün konukları arasında Prontotour Yönetim Kurulu Başkanı Ali Onaran da vardı.

"Müşterilerimizin yüzde 50'sini ertelemeye ikna edebildik"

Ali Onaran tüketicilerin salgın sebebiyle tatillerini iptal talebinin Prontour'u nasıl etkilediğine yönelik soruyu cevaplandırdı. Salgın sebebiyle iadeyle ilgili çok zor bir sürecin yaşandığını belirten Ali Onaran, "Müşteri de haklı biz de haklıyız. Salgının ilk döneminde çağrı merkezimizin bir kısmıyla birlikte müşteri ilişkileri departmanımızı bu konuya yönlendirdik. Misafirlerimiz bizi aramadan biz onları aradık. Tatillerini ertelemelerini talep ettik hatta bonuslar da sunduk. Bu konuda bir noktaya kadar başarılı olabiliyorsunuz. Yüzde 50'si tatillerini ötelemeyi kabul etti ama yüzde 50'si de tatilini iptal etti" dedi.

"Avrupa tur operatörlerini destekledi"

Bugün hala daha ileriye dönük verdikleri çeklerin ödemesini yaptıklarını belirten Ali Onaran şu ifadeleri kullandı: "Bugüne kadar bir sürü çek ödedik bunlar Temmuz, Ağustos turlarına gidecek olan gruplarımızın ödemeleriydi. Bu ödemeleri yapıyoruz ama bunun dışında birçok genel giderimiz var, müşterilerimizi oluşturmak bir sürü harcama yapmışız. Dolayısıyla turlarla ilgili ücretlerin hepsinin bir anda iadesi edilmesi çok zor. Bakanımız bizim içimizden biri ama bu konuda bize daha çok yardımcı olmasını istiyoruz. Birçok Avrupa ülkesi iadelerle ilgili tur operatörlerini kararnameyle desteklediler. Türkiye'de de havayolu şirketleri için bu yapıldı. Yurt dışı ya da yurt içi uçak bileti aldıysanız uçuş tarihinden ancak iki ay sonra iade alabiliyorsunuz. Bunun bir benzerinin tur operatörleri için de olması gerekiyordu. Bu konuda çok görüşüldü bir ara tamam denildi Bakanlık tarafından da hatta Cumhurbaşkanı tarafından da. Cumhurbaşkanımız bir televizyon programında 'Tur operatörlerinin iade konusu var. Bunu da konuşmamız gerekiyor' dedi, ama sonrası gelmedi. Dünyanın en büyük bankası da olsanız bir hafta bir ay içinde mudiler parayı istese veremezsiniz. Çünkü banka olarak kredi veriyorsunuz yatırımları finanse ediyorsunuz. Maalesef iade konusuyla ilgili sorunlarımız var ve yönetmeye çalışıyoruz."

"Özel bankalar kolaylık göstermiyor"

Koronavirüs salgını tedbirleri kapsamında birçok desteğin açıklandığını belirten Ali Onaran, "Birçok şey açıklanıyor ama bir çok şey de olmuyor. Örneğin 'Kredi konusunda kolaylık gösterilecek' dendi. Ama ben hiç bir özel bankanın kolaylık gösterdiğini görmedim. Sadece kendi açımızdan da değil. Otelcilerin de sorunu. Sektörün genel sorunu bu. Devlet bankaları daha kolaylaştırıcı davrandı bu dönemde. 'Küçük acentalar için 50 bin liralık katkı olacak' denmişti ama olmadı sanırım. Biz küçük bir acentamız için başvuru yapmıştık ama hala sonuç çıkmadı. Aslında biz çeklerin yüzde 99'unu yönetiriz ama otelci de verdiğimiz çeki kullanmış. O da sezona hazırlanıyor sonuçta. Yatırım yapıyor giderleri var. Otelciler için getirilen kredi paketi de çok işe yaramadı. Çünkü faiziyle birlikte geri ödeyecek oteller. Biz de halen çek ödemeye devam ediyoruz." diye konuştu.

"Yurt dışı turlar için bir iki aya ihtiyacımız var"

Ali Onaran, salgın sonrası iç pazar ve yurt dışı turlarıyla ilgili önerilerini de şöyle anlattı: "Hepimizin hemfikir olduğu konu önce yakın mesafeler dediğimiz destinasyonlar açılacak olması. İlk etapta çok uzaklara gitmek istemeyecekler insanlar. Yurt dışında da Yunanistan salgını çok yoğun bir şekilde yaşamadı. Bundan dolayı Yunan adaları ilgi görebilir diye düşünüyorum. İtalya ve İspanya bu işi en kötü şekilde yaşamış ülkeler olmasına rağmen uzun vadede bu ülkelere talep de artabilir. Yurt dışı için belki bir iki aya ihtiyacımız var.